Velkommen

Velkommen til snipeklassen sin webside. Vi har også facebooksiden Snipeseiling som du burde ta en titt på. Du ser noen glimt fra den i boksen under. Det finnes også facebookgrupper som feks “Snipeseiling i Bærum”.

Se også
www.snipetoday.org
www.snipe.org
www.scira.se

Lyst til å seile snipe? Du er velkommen! Finn din lokale flåte i menyen over eller send post til post@snipe.no, evt kontakt nasjonalsekretær Geir Myre på 952 08 729

2 weeks ago

Snipeseiling

Svensk klassemesterskap 2024 i Marstrand 14 - 16. juni

acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:bbf1bb91-ff6d-4d8e-ae40-21884ac1a5e9?fbclid=IwAR3hdLNLZlTR5qa...
... See MoreSee Less

View on Facebook

2 months ago

Snipeseiling

www.bseil.no/2024/01/27/vi-soker-daglig-leder-trener-koordinator/ ... See MoreSee Less

View on Facebook

Rapport fra snipe-EM

Vi kjørte til spania fredag etter jobb, sov 4 timer, prøvde så en stopp til på en litt avsigliggende rasteplass ved Spania/Frankrike grensen. Vi ble holdt våkne av gneldrebikkjer.. Etterhvert skjønte vi at det var ulver. Sov egentlig ganske dårlig den natta der.  Vi gjorde unna de siste 60 milene  og kom endelig ned på klubben søndag ettermiddag. Og da snakker vi klubb, massivt klubbhus midt på stranda.

De hadde laget et massivt tregulv med 3 ramper og 6 slanger med plass til mengder av sniper på stranda ved siden av og trailerpark på motsatt side av klubbhuset.
Også hadde de en VIP avdeling med egen slipp og plass til 20 båter på siden/fremfor klubbhuset.  Vi fikk plass 128 midt på gulvet. Sweet.

Juniorene hadde Em så det var masse sniper på sjøen.
Ja sniper og seilere overalt.
Og det blåser 10sek.
Jeg var jo kommet til himmelen 🙂

Mandag,tirsdag gikk med til mekking og innmåling for de fleste, da det er mange steder og få seg en GT på kvelden/natten.

Tirsdag kveld..

Det 109 båter store feltet var fordelt i 2 grupper gul/blå,kristian andersen,sanchez,jordi troy,tinocco,damian,manu/mayo,yannick,magnus hedemark osv osv var plassert i gul gruppe.

Alle våre nordiske venner ellers fra finland,svergie,norge,danmark og polen var plassert i blå gruppe.

Vi var ikke på listen.. Det var 55 båter i gul og 54 i blå gruppe.
Yes tenkte vi og dro hjem i håp om å komme i blå gruppe.

Race dag 1 onsdag.

Onsdag morgen etter manjana ,manjana,si,,si,vinden er borte,siesta ,si,mamiana på kontoret hvor vi får høre at “vi” “er” Magnus Hedemark og er i gul gruppe..

Da skjønte jeg at det kom bli tøft.. Lett vind, Øverste halvdel går til gull finale…

Jeg snakker med jørn haga og han sier at alle spanjolene er jevnt fordelt hvertfall, men at de stiller med de beste av de beste fra hele landet ,også fra andre klasser.

Da skjønte jeg hvor lista lå.

Det ble 3 kvalikk race den dagen etter 2 timers utsetning og mange generelle tilbakekallinger, vi var på land kl 9 i mørket. Blåste 3-6 sek.
Alle våre venner fra norge,svergie og danmark følte det litt likt og vi alle sliter med øvre halvdel av feltet.
Vi ligger 51 av 109, men vil rase nedover med stryk neste dag.

Husker ikke så mye av den dagen, nerver,sol,varmt og tidvis bra seiling. Dårlig fart på lens.
Christian og Celina fra Dk presterer som forventet.

Race dag 2 Torsdag 3-6sek

Race 4 kvalikk
Starter som dagen før ca 35 i mål. Er forbanna på digital kompasset, varmen,farten på lens og gennerelt forbanna. Begynner vel egentlig skjønne at dette går ikke, vi må bli 27 i snitt for å nå gullfinalen. Vi har 32 i snitt og 2 race og hente det på.
Dvs 2 stk ca 20.-plasser. Det virket så langt unna. Jeg vil ikke seile mere…

Race 5 kvalikk
Maria tar over styrepinnen, det er ikke lov, men shit samma
Vi runder 7 på første merke og blir 14 i mål.
Wiiiiiiii

Race 6 kvalikk
Maria har rukket å få masse selvtillit 🙂 og stemningen er blitt bra ombord igjen.

Det hjalp lite og vi ender på ca 30 plass her også.

Vi kommer på land og ser at det holdt til en 54 plass på lista overall og vi får med oss christian/celine og Manu/Maj kristin inn i guld finalen.

Desverre holdt det ikke for Jørn/Randi denne gangen og Bigga med redusert syn osv har overprestert bare ved og fullføre såpass lange og intense regattaer 🙂 Bigga ligger på sykehus i spania i skrivende stund. God bedring:)

Fingermat og drikke på klubben om kvelden.

Jeg vet lite om sølvfinalen, men har skjønt at det ikke var noe “walk over” det heller.

Finale racene begynner.

Fredag 3-6 sek

Etter og ha hatt masten nede, fjernet stoppere,justert sprederne ut, masten bakover i dekk, senket spribommen og byttet til “old school” compass) er vi klare. Det er overskyet og vi ligger nest sist. Dette må da bli tidenes dag på sjøen, har vi 2 båter bak oss i hvert race avanserer vi på lista.

Race 7
Jeg tar rorpinnen tilbake (Vi orker ikke disk så sent)

Starten går på 3 forsøk med z flag.
Vi får en god start ved båten sammen med damian, får slått, og runder 3-4 på første merke. Om det er adrenalinet,shakingen til de nervøse bena mine eller hva ,vet ikke jeg, men farten er der på lens og vi holder unna i 1 time og blir nr 4.  Yes!

Race 8
Vi ligger ok, men taper en del på dårlig taktikk på lens. Seiler fra jordi troy på fart, men det hjelper så lite når de kommer 5 i bredden og skal ha plass på bunnmerke.
Blir vel ca 30 igjen.

Race 9

Ligger greit ca 22, ryker på en 720 og ender 28 i mål.

Kommer inn og får suppe og øl på brygga, vi har klatret 23 plasser god stemning!! Og en av di beste dagene på sjøen noensinne er faktum.

Lørdag 2 race 4-8sek

Målsetningene er 2stk ca 20.-plasser.

Race 10

Jeg rører det til på toppmerke vi må snurre 1 runde, kjemper videre og får 22plass.

Race 11

Etter de vanlige omstartene, går starten, det ser ikke bra ut, vi ligger dekket på midten, må slå, dukker 2 båter før vi seiler ut i en luke og går motsatt av alle andre på babord. Etter noen flere slag møter vi Tinocco da titter jeg rundt meg, å faen Maria ! Heng vi leder…yes,yes ,yes.

Vi gir oss på toppmerke lar han runde først, på andre lens tar en spanjol oss igjen og vi taper en høydejævel av en spanjol like over målstreken.
Men vi  blir 4 igjen.

Vi ender 24 totalt som beste nordiske, etter og ha klatret 30. plasser med 14,5poeng i snitt per race i gullfinalen.
Vi må si oss superfornøyde og har nok overprestert.

Premie utdeling /3retters  og livemusikk på klubben om kvelden.
Dette slutter ca kl3 ….da har imidlertidig Dries fra Belgia fått åpnet et utested og festen varer til kl 9 søndag morgen i stedet.

Absolutt et sted og anbefale. Seile,feriere.
Fin strand, men salt, grundt og gromsete vann.

Vi kjørte mindre, men ok veier tilbake gjennom spania, taper noe tid, men sparte 100euro i bompenger som vi brukte i Tarragona hvor jeg fikk testa europas heftigste berg og dalbane. Port Aventura..Kvalitets park! Anbefales!

I Frankrike kjørte vi 200mil for ca 140 euro.
Verdens beste veier og man kommer seg fra A til B 🙂

Tyskland er gratis så vi kjørte hele tyskland ned til Basel begge veier. Kjør om natta!! Det tar dagesvis på dagtid, møkkaveier og kaos.

Spør Per pelle Edwall som sto der i kø i dag 6 okt i Hamburg, vår uheldige svenske snipeseiler som hadde innbrudd i bilen under Em, måtte sove i køyeseng med 4 mann, punkterte hengern og fikk til sist ripet hele siden på den nye bilen sin.

Han dro ned 3dager før oss..vi var der samtidig.. Han Stressa fært før EM med smasha bilrute og mistet kamerautstyr for store summer, samt bytte av hotellrom. 🙂

Han har fremdeles ikke kommet hjem…..
To be continued…

Ellers kjøpte vi et års abonnoment (brobizz)(350kr)  på Øresundbroen(tror det finnes til fergen også) da får man halvpris, ved passering og bestilling på nett. Rimelig Partysvensk løsning når man vet hvor dyrt det er og passere der med henger. Norsk Autopass er lureri på øresundbroen.

Gleder oss til vm i spania neste år..  med 60 båter istedet for 150 uuuuuuuuu  😞  😞 😞
VM må bli åpent så vi kan få et kjempefelt en gang til!!!
Glem alt annet, det er dette som er fremtiden.

Send mail til jerlyn i usa og alle i scira hver dag og mas.
Scira sjefen er fra canada, plag hun masse også.

Takk for super innsats Maria!

Steffen

image2

Steffen og Maria ved toppmerke

image1

Jørn og Randi

Bigga og Janett seilte sammen. Det har de gjort tidligere også.. :)